Dalam novelnya, cerita berpusat pada Fan Xian, seorang pemuda dengan latar belakang misteri, yang telah tinggal bersama neneknya di bandar kecil pesisir Danzhou. Dengan kunjungan yang tidak dijangka dari seorang guru, kehidupan yang tampaknya tenteram Fan Xian mula menghadapi siri krisis dan cabaran. Dipandu oleh guru yang misterius dan seorang penjaga yang ditutup mata, Fan Xian menjadi arif dari segi sifat dan dan prinsip ubatan. Dia menyempurnakan kemahiran bela diri, mengatasi pelbagai situasi berbahaya. Akhirnya, Fan Xian meninggalkan Danzhou dan pergi ke ibu kota kekaisaran untuk mencari asal usulnya sendiri,.
Di ibu kota, Fan Xian mengalami pelbagai liku hidup dan tetap komited kepada keadilan dan kebaikan, menanggung dan berkembang melalui pelbagai ujian dan pembentukan dari keluarga, dunia bela diri, dan arena politik, pada akhirnya membentuk sebuah legenda gemilang tentang hidupnya.