Untuk menghentikan "Sabotaj Kyoto" yang dirancang oleh Makoto Shishio, Okina memberikan misi kepada Misao Makimachi, iaitu mencari Kenshin Himura di Tokaido. Kenshin bertolak ke Kyoto dengan niat yang sama seperti Okina. Dia dan Misao berhadapan dengan Shishio di Kampung Shingetsu. Shishio mengancam untuk menggulingkan kerajaan semasa dan mencipta dunia baharu yang memerlukan kuasa, tetapi dinafikan oleh Kenshin. Sojiro Seta bersemuka dengan Kenshin. Hasilnya ialah pedang terbalik Kenshin patah.