Sekuel ini mengisahkan kehidupan selepas perkahwinan Putera An yang dingin, Xiao Jinyu, dan pakar forensik istana yang dianugerahkan diraja, Chu Chu. Kerjaya, hubungan dan visi mereka dipertingkat ke tahap baharu, berganding bahu bersama kumpulan belia Tiga Badan Kehakiman untuk membongkar kebenaran di sebalik kes-kes misteri serta mempertahankan keamanan Dinasti Tang.