LuBan Mysteries
Pada zaman Republik, rakyat hidup dalam kejahilan dan mempercayai ajaran karut serta kuasa ghaib. Li Mudun, tukang kayu terbaik di Bandar Kabus dan mahir dalam kitab purba Rahsia Luban. Dikatakan kitab itu terbahagi kepada dua jilid: yang pertama mengkaji teknik pertukangan, manakala jilid kedua mengandungi ilmu gelap penuh misteri. Apabila kes pengantin perempuan hilang secara aneh menggemparkan bandar dan punca kematian sukar dijelaskan, orang ramai mula menuduh Li Mudun menggunakan ilmu sesatnya. Untuk membersihkan namanya, Li Mudun bekerjasama dengan detektif Yang Zong dan pakar forensik Su Qingyun menyiasat kes tersebut, lalu mendapati pelakunya menggunakan “teknik mekanisme” untuk mengaburi mata orang. Mereka bertiga semakin serasi dan berjaya menyelesaikan kes tiang hidup, kes pembunuhan boneka kayu, kes kusir kereta dan banyak lagi, semuanya mempunyai kaitan rapat dengan Wu Xian, adik seguru Li Mudun. Ketika kota semakin kacau selepas kematian seorang gabenor tentera, trio ini perlu menewaskan Wu Xian dalam pertembungan terakhir. Melalui pencarian mereka, mereka menegakkan kebenaran mengatasi kejahilan, sekali gus memelihara semangat praktikal dan warisan budaya yang menjadi inti tradisi Cina.