Farewell to Arms
Pada Julai 1937, China Utara berada dalam keadaan kritikal, dan Tentera Jepun sedang bersedia untuk melancarkan perang pencerobohan habis-habisan terhadap China. Perebutan kuasa berlaku di Heishizhai, Wilayah Chahar. Zhang Songling, seorang ulama terkenal, telah dibingkai oleh pengkhianat, dan keluarganya dibunuh beramai-ramai sebelum perkahwinannya. Zhang yang terdesak dengan tegas menyertai tentera. Melalui beberapa pertempuran yang sukar, dia telah meningkatkan kemahiran ketenteraannya dan memahami dengan jelas peranannya sebagai pembela rakyat. Kemudian, Zhang datang ke padang rumput selepas kecederaan besar, menyertai gerila di bawah pimpinan Parti Komunis China (PKC), dan menyatukan penduduk tempatan untuk melawan penceroboh Jepun. Beliau tersentuh dengan kepercayaan besar PKC dan menjadi salah seorang ahlinya sebagai ketua gerila dan tulang belakang pasukan merah anti-Jepun. Dengan pengorbanan yang besar, Zhang berjaya menghalau penceroboh keluar dari padang rumput dengan gerilanya.