Manusia, syaitan, dewa, dan roh hidup dalam dunia yang sama, sementara bunga, pokok, burung, dan binatang turut memiliki roh tersembunyi. Ada sisi iblis dalam diri manusia, dan ada hati manusia dalam diri makhluk ghaib. Menghidupkan semula keindahan kisah klasik mistik Timur, bab Liao Zhai ini meneroka keseimbangan yin dan yang, mendedahkan kebaikan dan kejahatan di antara dua alam, dan menggambarkan pelbagai rencah kehidupan yang penuh warna.