A League of Nobleman
Zhang Ping ialah seorang ulama miskin yang berkeliaran di luar, dan menggunakan kemahirannya dalam menarik mi untuk mencari rezeki. Walaupun penampilannya tidak biasa, dia mempunyai sifat suka melibatkan diri dalam kes kerajaan. Dia dapat memahami perkara unik setiap kes dengan kemahiran pemerhatian yang tajam dan pemikiran di luar kotak. Namun kerana sifatnya yang suka menyendiri, dia tidak disukai oleh orang lain.
Lan Jue, Menteri Ritus, sentiasa terlibat dalam perbalahan politik mahkamah. Memiliki penampilan yang lembut dan elegan, dia nampaknya menjalani kehidupan yang lancar, tetapi sebenarnya menyembunyikan sejarah pertumbuhan yang tidak diketahui ramai.
Suatu hari ketika Zhang Ping pergi ke ibu kota untuk mengambil Peperiksaan Negara, dia secara tidak sengaja terlibat dalam operasi rahsia Lan Jue. Walaupun dia berjaya menyelesaikan kes itu, tetapi juga mengganggu rancangan Lan Jue, sambil turut menemui rahsia Lan Jue dan menyelamatkan nyawanya. Sejak itu, kedua-dua orang yang mempunyai perbezaan status dan cita-cita yang bercanggah menjadi kawan rapat, menghadapi kes-kes yang sukar terus dan melalui situasi hidup dan mati bersama-sama. Di bawah saranan Lan Jue, Zhang Ping perlahan-lahan berubah daripada seorang ulama miskin kepada seorang menteri di Kuil Dali, menyelesaikan kes dan mengendalikan hal ehwal di mahkamah; mencipta nama sebagai detektif genius.