Dear Probationary Girlfriend
Ini adalah kisah inspirasi antara Lin Zeyan, yang menjadi sensitif dan menyendiri selepas matanya terluka, dan Xia You, seorang gadis yang cerdas dan positif yang menjadi pembantu rumahnya. Mereka menyembuhkan satu sama lain dan membesar bersama.
Lin Zeyan, yang pesimis dan pendiam kerana penyakit matanya, secara beransur-ansur mendapati minatnya terhadap kehidupan dan kerjaya kerana dia dipengaruhi oleh sikap optimis Xia You. Xia You, walaupun dengan keluarga yang rumit, sentiasa dinamik dalam menghadapi kesukaran dalam hidup. Dia merasakan keinginan untuk mengejar nilai hidupnya apabila dia semakin akrab dengan Lin Zeyan.
Tiada tempoh percubaan seumur hidup jadi kita tidak seharusnya menetapkan had pada kemungkinan kita. Watak-watak dalam drama itu mencapai pertumbuhan diri dan transformasi selepas mereka melakukan kesilapan.