Three Body
Pada tahun 2007, gangguan tidak normal berlaku dalam sains asas di Bumi. Seluruh dunia saintifik gelisah. Bunuh diri misteri saintis, kira detik, Sempadan Sains, permainan Masalah Tiga Badan... Penyelidik Bahan Nano, Wang Miao telah dibawa ke Pusat Gerakan Bersama oleh pegawai polis Shi Qiang dan menyelinap ke dalam sebuah organisasi bernama Sempadan Sains untuk siasatan. Dalam kabus itu, Wang Miao menghubungi sebuah organisasi bernama ETO dan secara mengejutkan mendapati ketua komander itu ialah Ye Wenjie, ibu kepada saintis Yang Dong yang membunuh diri. Dengan pergaduhan berterusan antara ETO dan pusat operasi, Wang Miao dan Shi Qiang secara beransur-ansur mengesahkan kewujudan dunia dalam permainan Three-Body Problem. Semuanya berpunca daripada perjuangan terdesak untuk terus hidup antara dua tamadun. Dengan usaha bersama Pusat Operasi Bersama dan saintis, Wang Miao, Shi Qiang, dan yang lain memperoleh semula harapan dan kepercayaan, membawa semua orang untuk meneruskan perjuangan menentang Trisolaran yang menceroboh pada masa hadapan.